FORELSKELSER – Blåhvitblogg
Hjem Om Blåhvitblogg Kontakt

tema på blåhvitblogg.no

min bil
kjørt
teknikk
bilmøtet

Jeg heter Lidvar Berge, og er tidligere biljournalist og redaktør. Nå står jeg fram som blåhvitblogger. Her vil jeg dele mine personlige fortellinger om bil, i fire kategorier.

«Om blåhvitblogg» inneholder historier om mitt forhold til bil og skriving:
Om å bli bilskribent
Om å takke nei, del 1
Om å takke nei, del 2

Min begrunnelse for prosjektet:
Hvorfor BMW?
Hvorfor blåhvitblogg?

Et visuelt tilbakeblikk fra tiden som biljournalist finner du i
Mimrekarusellen

Blåhvitblogg satser på ukentlige oppdateringer. Følg meg på Facebook for å bli varslet om nye innlegg!


Personvern og cookies

© 2018 Blåhvitblogg

Utviklet av Finurlig

BM;W 635CSi Amanda Pettersen

FORELSKELSER

Publisert: 11. februar 2018 Tema: Bilmøtet

BMW 635CSi
Foto: @peterkaczynski
Det er lett å skjønne at man kan falle for en lang og mørk, med klassiske vakre linjer.

Når fascinasjon bikker over til noe mer, begynner jobben. Da må man legge inn litt innsats for at noe skal skje. Digital sjekking er jo gjerne der det starter, og for Amanda Petersen var det Instagram som var kanalen da hun søkte litt inspirasjon gjennom vinteren 2016/17.

Der, plutselig, dukket et langstrakt og mørkt prakteksemplar opp i Insta-feeden. Da sa det pang!

– Ja, jeg falt for et spesielt bilde, jeg ble helt forelska, forteller Amanda. Det mørke prakteksemplaret var en sort BMW 635CSi.

Dermed begynne en mer målrettet digital leting etter E24’er til salgs. Det er ikke så mange eksemplarer som blir omsatt av en slik klassiker, i alle fall ikke i Norge, så Amanda var innstilt på å bruke litt tid på å finne den rette.

Foto: Privat
Den første 6-serien er kanskje bilen de fleste tenker på som «haikjeften». Men begrepet har sitt opphav i 60-tallsmodellen 2000 CS.

I mellomtiden går jo livet videre. Stian Kivikoski ville få med en gjeng til GS-treffet på Bud, og opprettet en Messenger-gruppe med aktuelle BMW-venner. Amanda, som den gang bodde hjemme i Årdal, var selvskreven i en slik gruppe, og det var også sunnfjordingen og BMW-mannen Jørgen Hjelmeland.

I følge Amanda selv, var det kanskje en sleivete «tommel opp» seint en kveld til en av Jørgens kommentarer i denne gruppen som startet det hele. Kontakten var i alle fall etablert. Og når da Amanda ville se på en svart E24 M6 som stod til salgs i Naustdal, var Jørgen mer enn villig til å være med som kjentmann.

Nå er Amanda og Jørgen blitt samboere, og de deler også garasje/verksted i utkanten av Førde. Men før de kom så lang at den røde 635 CSi’en fikk plass ved siden av den blå E30’en til Jørgen, måtte det altså mer innsats til.

– Jeg var i utgangspunktet veldig innstilt på sort, det var jo det jeg falt for, men M6’en i Naustdal ga meg ikke helt godfølelsen, fortsetter Amanda. Så dukket den røde opp …

BMW 635CSi Amanda Pettersen
Foto: Jørgen Iversen Lie
Franskmannen Paul Bracq var BMWs sjefsdesigner på 70-tallet, og sto bak både den første 7-serien og den første 6-serien. Linjene står seg utrolig godt opp mot moderne arkitektur.

Problemet var bare at bilen ikke var til salgs. Den hadde hatt sitt trygge tilhold helt oppe i Åfjord, nord for Trondheimsfjorden, helt siden importen i 1996. I utgangspunktet var heller ikke eieren særlig innstilt på å selge.

Men det er kanskje litt vanskeligere å stå imot når en ung, søt dame med forelsket overbevisning, nærmest ber på sine knær? Amanda var i alle fall aktivt frempå med meldinger, nær sagt døgnet rundt, og til slutt ble de enige. I mai 2017 ble det tur nordover for å hente bilen.

Da 6-serien ble lansert i 1976 avløste den coupémodellene som var basert på Neue Klasse (E9). Den tekniske basisen var til å begynne med den første 5-serien (E12), og de første årgangene var også som de tidlige BMW-coupéene bygget av Karmann i Osnabrück.

Amanda Pettersen
Unge jenter interesserer seg vel helst for hest, og ikke hestekrefter? Og stereotypien stemmer, i den forstand at Amanda har vært en klassisk «hestejente». Men det står jo ikke i veien for å ha sansen for bensinhester også!

E24-produksjonen ble deretter flyttet til BMWs hovedfabrikk, Dingolfing. Modellen fikk også lang produksjonstid – helt til 1989. Teknikken gaper derfor over to femseriegenerasjoner. Faceliften i 1982 var derfor mye mer enn en liten kosmetisk justering. Mye av teknikken ble nemlig oppgradert til E28-basis.

Bilen til Amanda er fra 1988, altså nest siste årgang. Det betyr også at den blir veteranbil i år. Den har rullet noen hundretusener av kilometer, men inntrykket den gir der den står vinterlagret på verkstedet er overraskende ungdommelig.

– Ja, bilen er i bra stand, det ikke noen store jobber som må gjøres i løpet av vinteren, forteller Amanda. – Han som solgte bilen var faktisk litt bekymret for at den skulle ha det typiske rustangrepet under teppene, men nå har vi tatt ut alt, og det ser helt fint ut!

BMW 635CSi Amanda Pettersen
Førersetet klar til lærrens og oppstramming av seteputen. I bakgrunnen: Jørgen Hjelmelands byggeprosjekt. Når E30’en står klar med tvangsmatet Toyota-motor, er nok det en historie for seg selv …

Men litt småting er det selvsagt alltid med en gammel bil. Da jeg var på besøk, var framsetene tatt ut. De skal få en skikkelig lærrens og pleie hjemme i leiligheten, men også reimene som strammer opp seteputa må byttes.

– Strammerne i seteputa var røket, så vi satt nesten på gulvet slik det var. Til E30Meet måtte vi sitte på puter begge to, ler Amanda.

Kjøring og mingling på E30Meet var bare ett av høydepunktene i den første sesongen som E24-eier. Første treff var Stryn Motorfestival. Andre «offisielle visning» var hjemme i Årdal. Der ble det delt 1. plass (2. plass etter loddtrekning) på treffet Amcarklubben arrangerte på Årdalstangen. Men det Amanda selv synes er aller mest stas, er førsteplassen i kategorien biler 20-30 år i Sognefjordtreffet:

– Da var det pappa som lånte bilen og stilte den ut, nemlig, jeg var ikke med selv.

Hun sier det ikke, men det aner meg at Amanda ikke er spesielt begeistret for «ekstrapoeng» siden hun er jente. Det at en jente er glad i bil, bør jo ikke være spesielt oppsiktsvekkende i 2018. Hun har nok vært utsatt for familiær påvirkning i oppveksten, men det var i Amcar-retning. Interessen for BMW fattet hun selv.

Og den interessen ser ikke akkurat ut til å avta, spesielt ikke nå hun har funnet en BMW-partner som Jørgen. Han har en hel liten samling av eldre BMW’er, og ved siden av E24’en til Amanda står et heftig byggeprosjekt: E30 med 2JZ-motor.

BMW 635CSi Amanda Pettersen
Foto: Privat
Det er lett å skjønne at Jørgen setter pris på selvskruende selskap i garasjen!

Amanda har foreløpig ingen store motortrimmeplaner for sin E24. Nye hjul står derimot på ønskelista. Alpina-felgene er stilige de, men nesten litt for store til bilen, synes hun. Derfor er hun på jakt etter noe mer moderat til 2018-sesongen.

Og vårpussen er hun allerede begynt å tenke på. Den røde lakken er i bra stand, men den krever nesten å bli polert skikkelig opp med jevne mellomrom.

Man tar jo vare på det man er glad i. Og her i garasjen har Amanda både bil og mann med langtidskvaliteter.

Gå til toppen av siden

Mer fra temaet Bilmøtet:

SOM TO DRÅPER DIESEL? FRAMTIDSTANKER ANNO 1991

Relaterte artikler:

annonse ▼

annonser på blåhvitblogg.no