M HELE ÅRET – Blåhvitblogg
Hjem Om Blåhvitblogg Kontakt

tema på blåhvitblogg.no

min bil
kjørt
teknikk
bilmøtet

Jeg heter Lidvar Berge, og er tidligere biljournalist og redaktør. Nå står jeg fram som blåhvitblogger. Her vil jeg dele mine personlige fortellinger om bil, i fire kategorier.

«Om blåhvitblogg» inneholder historier om mitt forhold til bil og skriving:
Om å bli bilskribent
Om å takke nei, del 1
Om å takke nei, del 2

Min begrunnelse for prosjektet:
Hvorfor BMW?
Hvorfor blåhvitblogg?

Et visuelt tilbakeblikk fra tiden som biljournalist finner du i
Mimrekarusellen

Blåhvitblogg satser på ukentlige oppdateringer. Følg meg på Facebook for å bli varslet om nye innlegg!


Personvern og cookies

© 2018 Blåhvitblogg

Utviklet av Finurlig

BMW F10 M5

M HELE ÅRET

Publisert: 15. april 2018 Tema: Bilmøtet

BMW F10 M5
Smilet sitter løst når man kjører M5 som daglig transport.

– Det bare måtte bli denne! E60 M5 var rå den, men F10 er brutal! Henrik Blaafladt bobler fremdeles over av entusiasme når han forteller om den første prøveturen med det som nå er hverdagsbilen, en 2013-modell av F10 M5.

Problemet var bare at prøveturen ble gjort i oktober. De fleste med M-modeller forbereder da vinterlagring, ikke bytte til vinterdekk. Men Henrik var så begeistret at det ikke var noen vei tilbake: Bilen måtte bli hans.

Men så har han også eid nettopp en E60 M5. V10-motor med 500 hk og selvsagt bare bakhjulstrekk kunne være egnet nok til å skremme de fleste gjennom en norsk vinter, men ikke Henrik. – Det gikk helt fint, det, så da burde det jo fungere med litt mer trøkk også, var vurderingen han gjorde.

BMW F10 M5
F10 er fremdeles en sofistikert bil innvendig, men med direkte overgang fra G30/F90, merkes generasjonsskiftet.

Når jeg møter Henrik i midten av mars er det for å kjøre den helt nye F90 M5. Mitt utgangspunkt var at jeg gjerne ville ha den utgående modellen som referanse. Og helt siden jeg kjørte M550i og skrev om det, har jeg hatt kontakt med ikke mindre enn to blogglesere som kjører F10 M5 gjennom vinteren.

På bakgrunn av deres erfaringer kan ondsinnede rykter om at 560 hk og bakhjulstrekker er ubrukelig i Norge vinterstid avkreftes. Til og med de piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2-dekkene fungerer overraskende godt i dimensjonen 285/30 R20, ifølge Henrik.

Kompisen Martin Kristiansen stiller opp som hjelpesjåfør til kjørebilder, også det en mann med bilreferansene i orden. Han kommer i sin Mercedes AMG C63S … Mens vi fotograferer blir det også god tid til bilprat, og jeg lurer litt på hvorfor en så ung mann er blitt M5-entusiast. Det finnes jo etter hvert et helt lite kobbel med M-biler, fra M2 til M6:

BMW F10 M5
Gammel mot ny: Å kjøre to generasjoner M5 side ved side er et interessant privilegium!

– For meg er M5 den ultimate BMW’en, svarer Henrik. – Det har kanskje med at jeg er lang, og ikke trives i små biler, men også at jeg vil ha kombinasjonen av komfort og rå kraft. De mindre M-bilene blir også litt simple innvendig i forhold til en M5, synes Henrik.

Og så er det noe med hva man blir vant med. Jeg kjenner på det selv etter å ha tatt spranget fra F31 til G31. Plass, luksusfølelse og komfort er vanedannende. Og inntrykket som setter seg blir et helt annet når man eier en bil, enn om man bare får låne en på korte prøveturer.

BMW F10 M5
S63B44T0-maskinen har offisielt 560 hk (reelt ofte mer …) I F90 er versjonen T4, med 40 hk ekstra.

Når man som Henrik har fått både E60 og F10 i M-versjon under huden, er det klart man blir preget av det. Og ikke bare av plass og interiørfinesse: Motorlyden og det brutale draget gir nok også «varige mén» etter noen tusen kilometers kjøring …

Mange M-entusiaster grøsser kanskje av å høre om en M5 som blir brukt til vinterbil, attpåtil med utgangspunkt i selveste saltgryta innerst i Oslofjorden. I så fall kan jeg berolige: Når man er så pertentlig med bilpleien som Henrik, så går nok det helt fint.

Jeg møter i alle fall en imponerende rein og blank bil – spesielt med tanke på at vi er i mars måned. Også innvendig er bilen strøken, og setene dufter av fersk lærlotion. – Det må jo til en gang i måneden gjennom vinteren for å holde læret mykt, forklarer Henrik.

Men akkurat Henriks pertentlighet skal gi meg en støkk når vi får tatt en god omgang kvalitetskjøring.

BMW F10 M5
Kombinasjonen av luksus- og sportsbil er kanskje spesielt merkbar i framstolene.

Når jeg setter meg inn F10’en er følelsen en fin miks av velkjent, men også litt alderdommelig BMW-atmosfære. Jeg har jo 10 000 km med G31 i ryggen, og går rett fra den splitter nye F90’en. Instrumenter og iDrive er definitivt av forrige generasjon, men også følelsen i bilen har noe litt tyngre og mer satt over seg.

Og dobbeltclutchkassen virker med det samme litt uvant. Den er ikke så silkemyk ved igangsetting og finmanøvrering ut av bensinstasjonen, og i motsetning til wandlerautomaten i F90, er dette en girkasse som ber om å få stå i manuell. Alltid.

Da fungerer den til gjengjeld aldeles utmerket. Bedre jo mer inspirert kjøringen blir, synes jeg, og jo raskere jeg justerer girskiftene.

Det første jeg finføler på er styringen. Her er den helt uten drivkrefter, men det er likevel ikke mulig for min del å kjenne på noen fordel i «gamlefars» favør av den grunn. Snarere tvert om: F90 styringen er utsøkt, og har en aning mer presisjon og finesse, men i denne sammenligningen er det feige lag: F10’en har tross alt over 70 000 km på telleren, og nordiske vinterdekk.

BM;W F10 M5
Konvensjonelle stålskiver gir ikke helt det samme bittet som karbonbremsene i F90’en, men så koster de heller ikke et femsifret beløp å bytte …

Vi legger selvsagt ikke opp til noen sammeligningstest, gammel mot ny, med for eksempel med dragrace fra stillestående. Vi leter heller opp noen avsidesliggende og passelig svingete landeveier, der det går an å kjenne litt på bilene under forsvarlige forhold.

Til slik kjøring er draget og motorkarakteren forbausende lik. Eller, forbausende burde det kanskje ikke være, siden det i bunn og grunn er samme motor. Effektjunkies har nok en langt billigere vei til +600 hk ved å finstille litt på S63’en i F10, enn å kjøpe det fiks ferdig fra fabrikk i form av en F90 …

Lyden er derimot ikke lik. Henriks bil har sportseksos fra Eisenmann. Den gjør seg godt hørbar, hele tiden, men det kler også bilen. Jeg synes ikke den blir slitsom til rene transportetapper, og når jeg gir på, da klinger den med en rå brutalitet som virkelig kler bilen. Denne opplevelsen er bakgrunnen fra det jeg skrev om lyden i F90: Jeg tipper det fleste også av den generasjonen vil ende opp med en ettermarkedseksos …

BMW F10 M5
Monte Carlo Blau er en vakker M5-farge, også i ganske traurig, norsk vinterlys.

Utover de svingete landeveispartiene ligger jeg fremst, mens Martin og Henrik følger etter i F90’en. Jeg stopper for å avtale noe med dem der bak, og bærer tydeligvis preg av F10-kjøringen, for Martin utbryter: – Ja, det ser ut som du likte den der, ja!

Og, ja, jeg måtte innrømme det. Selv med direkte overgang fra den helt nye M5’en, var det en annen type fornøyelse som seg innover meg etter hvert som jeg ble godvenn med F10’en. Balansen i en ren bakhjulstrekker. Følelsen av å balansere bilen med gassen alene. Med slike krefter – og litt «hjelp» av myke, piggfrie dekk, var den gode gamle følelsen av å beherske et beist veldig fremtredende bak rattet i 2013-modellen.

Jeg spør derfor om det er ok at jeg fortsetter med F10’en. Det er det, på alle mulige måter. Henrik og Martin har åpenbart ingen ting imot å ratte F90, men det er noe mer i det tilfredse smilet til Henrik:

BMW F10 M5
Best bakfra: Den gamle har fortsatt det vakreste draget over baklyktene.

– Jeg har aldri sett min egen bil på veien før, ikke på denne måten. Den er jo rett og slett bøs bakfra. Og så lyden …

Og jeg og Martin er faktisk helt enige: Det er noe med den klare, blanke blåfargen. Den tar seg helt klart bedre ut i kaldt og flatt marslys enn den mattrøde lakken på F90’en. Og bakfra har F10 et designmessig drag over baklyktene som F90 mangler. Med de fire store blanke enderørene er inntrykket bakfra rett og slett seier til gamlefar!

F10-turen går mot slutten, og gjennom et lite tettsted kjører jeg over noen fartsdempere. Jeg tar det selvsagt pent, men «hoppene» er en anelse høyere enn beregnet. Selve passeringen virket likevel ikke dramatisk, men så: Var det ikke en merkelig lyd i bilen nå etterpå?

BMW F10 M5
Følelsen av å balansere en F10 med gassen er ubetalelig …

Følelsen av «Å shit!» iler gjennom kroppen. Har jeg ødelagt noe på M5’en til Henrik? Det blir i så fall dyrt … Men hva i alle dager er denne lyden? Det durer, som en elektromotor som surrer og går. Takluken? Nei, lyden kommer ikke derfra. Bakluken? Nei, den var vel ikke motorisert? M-differensialen, har ikke den elektriske aktuatorer?!

Jeg stopper for å finne ut av det. Henrik og Martin stopper også, og deres bekymrede mine tyder på at de er like i villrede som meg. Helt til Henrik åpner bagasjerommet: Støvsugeren … Henrik har faktisk de mest nødvendige bilepleietingene med seg i en kasse der bak, deriblant en batteridrevet støvsuger. Det er jo en grunn til at bilen er strøken …

BMW F10 M5
Skal, skal ikke … Henrik Blaafladt trives godt med sin F10 M5, men det er nok ikke umulig at den blir oppgradert til dagens versjon på ett eller annet tidspunkt …

Alle tre (inkludert «Mercedes-Martin», altså …) synes 2013-modellen av M5 har holdt seg godt. Samtidig er vi dønn imponert over F90’en, og for Henriks del er det nesten som jeg ser på ham at vurderingene kverne frem og tilbake mot slutten av kjøreturen: Skal, skal ikke; skal, skal ikke …

Når jeg snakker med ham nå, mens jeg skriver dette, er svaret: – Nå er jo den bilen vi kjørte solgt, da, og det finnes jo ikke så mange flere i Norge foreløpig … Nei, jeg får gi den noen år, så får vi se …

Jeg blir i alle fall ikke overasket om M5-entusiasten Henrik Blaafladt på ett eller annet tidspunkt oppgraderer til F90. Som helårsbil for en som Henrik, som vil kjøre M hele året, er nye M5 per dags dato uslåelig.

Rød eller blå bil? Bla i bildekarusellen for å finne ut, og si gjerne din mening i kommentarfeltet!

BMW F10 M5
 
BMW F90 M5
 
BMW F10 M5
 
BMW F90 M5
 
BMW F10 M5
 
BMW F90 M5
 
BMW F10 M5
 
BMW F90 M5
 
Gå til toppen av siden

Mer fra temaet Bilmøtet:

FORELSKELSER BILOPPLEVELSEN

Relaterte artikler:

annonse ▼

annonser på blåhvitblogg.no