Om blåhvitblogg – Blåhvitblogg
Hjem Om Blåhvitblogg Kontakt

tema på blåhvitblogg.no

min bil
kjørt
teknikk
bilmøtet

Jeg heter Lidvar Berge, og er tidligere biljournalist og redaktør. Nå står jeg fram som blåhvitblogger. Her vil jeg dele mine personlige fortellinger om bil, i fire kategorier.

«Om blåhvitblogg» inneholder historier om mitt forhold til bil og skriving:
Om å bli bilskribent
Om å takke nei, del 1
Om å takke nei, del 2

Min begrunnelse for prosjektet:
Hvorfor BMW?
Hvorfor blåhvitblogg?

Et visuelt tilbakeblikk fra tiden som biljournalist finner du i
Mimrekarusellen

Blåhvitblogg satser på ukentlige oppdateringer. Følg meg på Facebook for å bli varslet om nye innlegg!


Personvern og cookies

© 2018 Blåhvitblogg

Utviklet av Finurlig

Livet med BMW

... på blåhvitblogg.no

Om blåhvitblogg

Ikke alt kan kommuniseres i overskrifter eller stikkord. Hvorfor jeg skriver blåhvitblogg og hvorfor jeg kjører BMW er så sammensatt at jeg heller forteller om det:
Hvorfor blåhvitblogg?
Hvorfor BMW?

Nå, høsten 2018, vurderer jeg å avvikle Blåhvitblogg, men eventuelt fortsette prosjektet som Bergeblogg. Det kan du lese om i Adjø Blåhvitblogg?

Til de som måtte ønske mer av historien bak prosjektet, tar jeg det videre i tre deler. Og dette er omtrent så mye jeg klarer å komprimere min fortid som bilskribent …
Om å bli bilskribent
Om å takke nei, del 1
Om å takke nei, del 2

MB SL55 AMG
Foto: Egil Nordlien
SL 55 AMG: Den eneste bilen jeg har utropt til "verdens beste", den eneste saken jeg har hatt på trykk uten tittel (bare med en explicit lyrics warning), og en tekst som faktisk er blitt brukt som særemne i norsk på videregående. For min del var den nok et gjennombrudd som bilskribent. Last ned pdf av saken her.
Foto: Egil Nordlien
Italia våren 2003: Første møtet med en virkelig superbil - Lamborghini Murcieliago. Du kan lese om møtet i Vi Menns digitale arktiv (betalingstjeneste).
Foto: Egil Nordlien
Og første møte med en levende legende: Valentino Balboni skremte vettet av en amerikansk journalist for programmet 60 minutes med en Conutach i 1987. Nå tok han en tilsvarende kjøredemo langs småveien rundt Sant' Agata med meg. Det gjorde ikke akkurat respekten  mindre da jeg skulle kjøre selv ...
Foto: Egil Nordlien
En forløper til X7? Neida, bare en førstegenerasjons Bangle-7'er flat out over krøn. Vi Menn hadde en litt egen vri på luksusbiltester. Ved siden av undertegnede: Racersjåfør Roger Moen.
Foto: Egil Nordlien
Rekkeseksere fra BMW har en spesiell plass i bilhjertet til veldig mange som har fått oppleve dem. Og det er nå engang noe helt spesielt med de gamle selvpusterne med M-emblem ...
Foto: Egil Nordlien
I en roadster (her 1. generasjon Z4 M) oppleves seksersangen ekstra intenst. Jeg kjørte bilen på bayerske veier, og saken fikk tittelen "Hjemmeseier". Du finner den i Vi Menns digitalarkiv (betalingstjeneste).
Foto: Egil Nordlien
Formiddag: Hard arbeid langs bayerske småveier.
Foto: Egil Nordlien
Ettermiddag: Avslapning ved Middelhavet.
Foto: Egil Nordlien
Z4 var en fin bil, også som Coupé. Men 1. generasjon runflat-dekk var ikke helt topp. Jeg husker godt at Dunlop-dekkene på denne Z4en ikke kunne måle seg med Michelin Sport Pilot, som sto på en Porsche Caymanen vi kjørte den mot. De rullet merkbart hardere over små, kvasse ujevnheter - og hadde heller ikke like godt feste når det var så vått som her.
Foto: Egil Nordlien
Veien til Nürburgring kan godt legges gjennom Moseldalen. Her en stopp i Cochem.
Foto: Egil Nordlien
Dagens arbeidsøkt: Noen småfriske runder rundt Nordsløyfa i Mercedes SLK.
Foto: Egil Nordlien
En SLK 200K var den gang av den snille sorten. Automatgir, elektroniske krykker og en ikke helt avsindig motoreffekt gjorde den nesten i overkant behagelig å ratte på Nürburgring.
Foto: Egil Nordlien
Perfekt avslutning av arbeidsdagen: En god bok og noe godt i glasset, med panoramautsikt over Moseldalen.
Foto: Dirk Weyhenmeyer
Og dette var en av de aller beste dagene på jobb: Porsche 997 GT3. Italienske landeveier og banekjøring. Med blodtrimmet, selvpustende boxersekser, og et understell med ekstreme kommunikasjonsevner, fant jeg den gang min absolutte favoritt i 911-sortimentet.
Foto: Dirk Weyhenmeyer
Følelsen av å kunne balansere 911-slegga med høyrefoten i 180 km/h satte seg bokstavelig talt i ryggmargen. Derfor ble saken kallet "Ryggmargsracer" (Vi Menns digitalarkiv, betalingstjeneste.)
Foto: Lidvar Berge
Porsche 997 Turbo, sammen med Ole-Martin Lundefaret. Hvor for det gikk den gang, langs spanske landeveier, tror jeg skal forbli en hemmelighet mellom meg og Ole-Martin. Saken fikk tittelen "Gul galskap". (Link til Vi Menns digitalarkiv, betalingstjeneste.)
Foto: Privat
I den siste tysklandsperioden kjørte jeg litt racing sammen med Lars Fredrik Berg og Einar Wangberg. Dette er på Hockenheim, men løpene vi kjørte gikk på Nürburgring. Bilen var en BMW 318Ti (E36), bygget for langløpsserien VLN, i klassen V2 (ingen motortrimming bortsett fra innsug og ekshos).
Foto: Privat
Racerbil på Nordsløyfa er noe helt annet enn gatebil. Vår V2-racer hadde på en god dag kanskje oppunder 150 hk. Likevel kjørte jeg like raskt med den som med min private M Coupé, med 321 hk ...
Foto: Egil Nordlien
Sammen med kollega og racersjåfør Atle Gulbrandsen foran "alte Fahrerlager", Nürburgring. I en Lotus Exige på semislics ble det en konsentrasjonsøvelse. For ja, det kom selvsagt regnvær i det ustabile, grønne helvete ...
Foto: Egil Nordlien
Her var det så smått begynt å tørke opp. Da ble det også litt tempo ...
Foto: Egil Nordlien
Over Grossglockner-passet ble jeg regelrett forelsket - i en Lotus Elise... Derfor står det nå en kliss lik (riktignok med norgesmotor) i en garasje i Høyanger. Hvorfor jeg falt for Elise, og aldri kommer til å selge henne, skrev jeg om i NSK-bladet Sportsbil, nr. 1 2018. Du kan laste ned pdf av saken ved å trykke her. 
Foto: Egil Nordlien
Når bilen er krever engasjert kjøring, holder man også varmen. Tak var aldri et alternativ.
Foto: Egil Nordlien
Spesielt nedover var Elise en fornøyelig dansepartner, lettbeint som få!
Foto: Egil Nordlien
Italia, våren 2007. En drømmeuke i og rundt Modena startet med Ferrari 599 GTB. Du finner saken i Vi Menns digitalarkiv (betalingstjeneste).
Foto: Egil Nordlien
Smilet fant nye vinkler den våren.
Foto: Egil Nordlien
Lamborghini Gallardo Roadster. Noe ganske annet enn gamle Murciélago, men noe av brutaliteten var i behold. Spesielt lyden. Uten tak, gjennom småbyer og forbi steinmurer, ga den en klang som fortsatt sitter i minnet.
Foto: Egil Nordlien
Maserati var en helt annen fornøyelse - og en av de mest lettsladdede bilene jeg har kjørt.
Foto: Egil Nordlien
Ferrari F430. En bil som satte seg i sjelen, den sterkeste opplevelsen jeg til dags dato har hatt bak et ratt ... Du finner saken i Vi Menns digitalarkiv (betalingstjeneste)
Foto: Egil Nordlien
Her gikk alle elementene opp i en høyere enhet. Jeg fikk en opplevelse av kunst jeg til da ikke ante fantes ...

annonse ▼

annonser på blåhvitblogg.no